Het doel van campagnes.
Niet verrassend ligt de focus van veel campagnes op het aantrekken van nieuwe klanten.
Dit betekent echter niet dat alle campagnes per se gericht zijn op rechtstreekse verkoop.
Drempeltje, drempeltje voor de klant.
Voor laagdrempelige sectoren zoals e-commerce of horeca kan klantenwerving het rechtstreekse doel zijn.
In meer hoogdrempelige sectoren zoals de bouw of tuinontwerp, waar beslissingen meer tijd, overweging en centen vergen, ligt de focus eerder op het opbouwen van merkbekendheid en merkautoriteit om zo het verkoopsproces te ondersteunen en te versnellen.
Hetzelfde geldt voor B2B-bedrijven.
Vergeet je bestaande klanten niet.
Voor bedrijven met een product of dienstverlening van terugkerende aard kan campagnevoering ook gericht zijn op het behouden van bestaande klanten en het verhogen van de omzetwaarde van deze klanten.
Denk bijvoorbeeld aan loyaliteitscampagnes en community building.
The war for talent.
Uiteraard kunnen campagnes ook dankbaar ingezet worden voor het aantrekken van nieuwe medewerkers.
Het wordt voor bedrijven alsmaar moeilijker om goede medewerkers te vinden. Met employer branding campagnes vergroot je de kans dat talent bij jou wil komen werken en dat vacatures ingevuld geraken.